vi är alla normala knäppisar


Jag satt och letade igenom gammalt skolmaterial på datorn och stötte på den här kortisen om tvångstankar. När vi hade Tidskriftskurs fick vår klass sätta ihop en egen tidning, och temat var hälsa tror jag. Den här kortisen är alldeles för söt för att ligga kvar i en mapp på datorn. Så, håll tillgodo:

Vid Alviks tunnelbanestation står en man, nästan varje dag. Även när det regnar. Han skrapar mönster i marken, han tar på alla spärrarna i en viss ordning, han glömmer aldrig att klappa på handtagen till trappan. Komik för åskådaren, på liv och död för honom.

Mannen i Alvik har tvångstankar, och vi kan skratta, men hur står det till med vår egen hälsa? Har vi inte alla lite tvångsaktiga handlingar som plågar oss om vi inte utför dem? På rätt sätt, ett visst antal gånger, vid en viss tidpunkt.

Här på redaktionen bjuder vi mer än gärna på oss själva och våra tillkortakommanden. Disa till exempel har varje kväll toalettbestyr.

-          Jag måste kissa det sista jag gör innan jag lägger mig. Annars tänker jag att jag kommer att drömma att jag går på toa och då kanske jag kissar på mig på riktigt…

Många erkänner att de helst undviker a-brunnar, som till skillnad från f-brunnarna suger ner en i avgrunden. Eller hur var det nu?

-          Jag tycker inte om a-brunnar, men en sak är mycket värre för mig, berättar Anna. Jag tål inte när bestick gnisslar mot tallriken. Då måste jag gnugga med en bit mat på samma ställe för att sudda bort gnisslet. Annars sprider sig en rysning i armen upp till huvudet.

Om det ryser i Annas huvud så har Josefine en karta i sitt.

-          När jag ska gå någonstans så måste det ske i en viss ordning, inga genvägar är tillåtna. Då bryter man mot kartan. Om jag går en annan väg kan jag bli helt förvirrad.

Jespers problem brukar börja redan på morgonen när han anländer till högskolan, och åker uppför en lång rulltrappa tillsammans med ett hav av studenter.

-          Tänk om jag skulle trilla nu? Jag skulle ju orsaka en massaker! tänker han ofta.

Själv cyklar undertecknad glatt över a-brunnar, men ord är svårare. Snuskiga ord, läskiga ord, det kan egentligen handla om ganska många olika ord. När jag hör dem, då viskar jag tyst för mig själv:

-          Revisor…revisor…



Kommentarer
Postat av: Susanne

Normala knäppisar...eller så är vi helt enkelt knäppa knäppisar allihop ;)

2011-08-25 @ 18:15:01
Postat av: Anna

När jag går på en a-brunn tankedunkar jag mig tre gånger i ryggen, sen (för att vara på den säkra sidan) säger jag revisor, minst en gång.

2011-08-25 @ 23:40:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0