bortglömda namn


Om man som jag är född i början av åttiotalet och känner minst en som har föräldrar som går i kyrkan, så har man garanterat två Daniel, ett gäng David, Simon, Samuel, Jakob, Jonatan, Gabriel, Adam och Johannes, och en drös Josef i sin bekantskapskrets. Fyra Rebecka, kanske en Rut eller Miriam, några Maria och säkert en Debora eller Hanna. Några Sara.

Under en period tyckte jag att det var illa vrickat att ta ett bibliskt namn till sitt barn eftersom jag fick känslan av att föräldrarna valde det just för att det var bibliskt, utan att tänka på vad för sorts person i Bibeln som bar det namnet. Nu kan jag väl tycka att man kan ta det för att det är fint, och strunta i ursprunget.

Men vad hände då med alla andra namn? Gad, Naftali, Sefanja och Habakuck? Isaskar, Timoteus eller Paulus?

Jag menar, kan man heta Kyle Johansson så ska väl inte Nehemja Nilsson vara så konstigt?

Vad gäller flicknamn är min personliga favorit Noadja. Ingen i din klass som hette så? Tänk att aldrig behöva skriva "Noadja B" på teckningarna i skolan för att inte förväxlas.

Eller vad sägs om Jochebed, Sippora, Rahab, Hagar eller Peninna?

Ja, man behöver inte ens gilla Bibeln. Alla föräldrar som letar originella namn till sina embryon kan ju titta hit. För visst vore det väl kul om de där namnen som levt i skuggan så länge fick komma fram. En lite färgstarkare skolkatalog. 







Kommentarer
Postat av: Lena

Jag ser fram emot vad en ny liten Stålenbring skall heta. Speciellt hur du skall få med Daniel på namnvalet. Habakuck Stålenbring tycker jag låter som en tuffing.

2010-06-16 @ 09:25:11
Postat av: sara

du kan aldrig ana vilket namnförråd jag har redo ;)

2010-06-18 @ 10:41:28
Postat av: Susanne

Jag tror jag håller fast vid Ellen och Edvin trots allt :)

2010-06-19 @ 23:16:35
Postat av: Persilja

Å att vi inte kände till Habakuck!!!! hahaha! Det hade säkert vår Lukas velat heta. :) Nu verkar vi ha hållt oss till bibeln iallafall eftersom barnen heter Kasper, Lukas, Samuel och Molly. (Molly är ett smeknamn för Maria i de flesta länder.) Nu var inte kriterierna att de skulle vara bibliska utan helt enkelt, 1) att de skulle vara engelskvänliga, eftersom vi jobbade en hel del utomlands innan barnen föddes och då var less på att heta Ooolf and Pörrnilla. :) och b) vi helt enkelt inte hittade andra namn att komma överens om. Jag ville ha ovanliga namn medan mannen ville ha hyfsat normala, så det blev kompromisser. Jag hade Malva, Beppe, Ruben och Sixten som favoriter men mannen gillade inte dem...Fast idag känns namnen helt okej. De kallas ändå Lucke, Kappe, Samme och Molle. Men alltså HABAKUCK, det hade ju vart nåt! :::)))

2010-06-22 @ 13:46:23
URL: http://skonahem.com/blogg/persiljas-hus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0