tre i topp


Okej, nu har jag gjort en topplista över böckerna på mitt skrivbord.

På första plats kommer utan tvekan Gösta Bruces "Vår fonetiska geografi", och motiveringen är att den är färsk (utgiven i år), har allt jag behöver veta och är skriven som om Gösta själv sitter här bredvid och berättar. Dessutom inleds kapitlet om vokaler med en bild på en porlande skogsbäck.

På andra plats kommer antologin "Språket i massmedierna" med red. Ulla Carlsson, helt enkelt för att den luktar som det gjorde hos mormor och morfar, och för att den innehåller nästan allt jag behöver veta.

På tredje plats kommer "Fult språk" av Lars-Gunnar Andersson. Mest för att jag anar att Lars-Gunnar var lite busig och outside the box när han skrev denna på åttiotalet. Men också för att den reder ut en hel hög med knepiga begrepp och myntar uttryck som "det egocentriska mönstret över stereotypa dialekter".

Det ligger lite fler böcker här, men tyvärr måste topplistan hållas kort för att bli sådär exklusiv så att alla vill komma med på den. De andra böckerna måste kort sagt fortsätta hållas motiverade för att vilja övertyga mig. 




Vid den här tiden förra året.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0