stämning & cynism


Jag glömde ju helt att berätta om vår fina luciatradition som vi hade när jag och mina syskon var små. Varje lussemorgon väckte mamma oss tidigt tidigt. Vi bänkade oss framför teven där mamma hade tänt ljus och dukat upp lussebullar, pepparkakor och varm choklad. Och så kollade vi på när någon lucia från Dalarna eller någon annan folkdräktsbygd (ja, alla bygder har väl såna där folkdräkter men vissa bygder visar sina oftare än andra) sjöng vackert med alla sina vita kompisar. Sen gick vi som vanligt till dagis och skola, men hela dagen bar man med sig den där speciella lussestämningen. Det var fint. 

Julstämning kan man få lite varsomhelst. Till exempel i en bil på E4:an mellan Nynäshamn och Stockholm. Där satt jag häromdagen med ett gäng fina damer, och när den yngsta tyckte att det blev för tråkigt att bara sitta där i barnstolen och sprattla stämde vi lite större in i alla möjliga julsånger. Förvånande vad många sångtexter man kan egentligen. Och stämmor. Och vad många tonarter det finns. Man vill ju helst prova alla. 

Är jag en cynisk gammal tant om jag ratar Svenska Hjältar-galan? Om jag inte sitter i soffan och gråter? Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättemodigt av en liten tjej att motverka mobbning i sin skola när hon själv varit utsatt. Men att hon därför ska få en hel skottkärra med grejor, och att allehanda kändisar ska krama henne och säga att hon är deras idol och kalla henne "gumman" och "lilla hjärtat", där hänger jag inte med. Det blir lite too much när Mark Levengood ska stå och klucka medan kameran sveper över ett tårögt publikhav och alla är sååå imponerade. Eller det kanske är jättebra. Ja, jag är nog allt lite cynisk nu. 

        

Kommentarer
Postat av: Lena

Instämmer fullständigt. Du vet ju hur lätt jag har att gråta. Men det här är bara för mycket. Jag zappade snabbt över till mina vänner Simon och Thomas istället.

Mindre tårar och mer idéer. Passar mig utmärkt en måndagkväll.

Kram på dig!

2009-12-15 @ 09:09:30
Postat av: Emma

Jag tjöt! Jojjomensan! Det gjorde jag - fast inte till just tjejen som du pratar om. Det kändes mest...falskt...i alla fall med de vuxnas instats där. Sedan tycker jag att alla de barn som INTE mobbar (de är ett gäng) som har civilkurage och säger nej till idiotsaker varje dag - var fanns de?



hm...



Inte cynisk ett dugg tycker jag - nykter skulle jag säga!

2009-12-15 @ 14:04:05
Postat av: sara

Vad kul att man kan reagera så olika!



Ja, det var lite så jag kände med den där tjejen, att det blir ojämnt i hyllningar liksom.



Haha, Simon och Thomas är ju helsköna! :)

2009-12-15 @ 21:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0